Un bilanţ cu bătaie pe termen lung

Anul trecut, Grupul Carpatcement a împlinit 15 ani de când a intrat pe piaţa românească. Prin continuarea investiţiilor în ciuda unui mediu economic care şi-a accentuat contracţia, anul 2013 a reprezentat o dovadă în plus a angajamentului companiei noastre pe plan local, arătând un optimism moderat faţă de evoluţia pieţei.

Din 1998, de când este prezent în România, Grupul HeidelbergCement a investit permanent pentru a-şi creşte prezenţa pe piaţa autohtonă a cimentului, betoanelor şi agregatelor: peste 450 de milioane de euro au mers în toate direcţiile de business, urmărind permanent întărirea parteneriatului nostru cu România. O parte importantă a banilor, care însemna business-ul HeidelbergCement în România, a fost investită indirect în România, prin intermediul taxelor şi impozitelor plătite de către companie atât la nivel local, cât şi naţional în toţi aceşti ani. De asemenea, alte numeroase resurse financiare şi non-financiare au ajuns în comunităţi, acestea beneficiind constant de proiectele şi acţiunile de Responsabilitate Socială desfăşurate de Carpatcement Holding.

„Indiferent de dificultăţile pieţei interne, de care am ţinut cont, am urmărit mereu să ne dezvoltăm prezenţa în România pe termen lung. De aceea, chiar dacă a trebuit uneori să ne restrângem unele activităţi, investiţiile au rămas pe primul loc, atât la nivelul creşterii business-ului, cât şi la nivelul dezvoltării durabile, în acord cu societatea şi mediul înconjurător. Vrem să evidenţiem mai ales investiţiile pe care le-am făcut pe timp de criză, în anii 2008-2009, atunci când am investit aproximativ 100 de milioane de euro în creşterea capacităţii noastre de producţie, care astfel a ajuns la aproximativ 7,15 milioane de tone pe an“, a declarat domnul Florian Aldea, Preşedinte – Director General al Carpatcement Holding.

Întărind angajamentul Carpatcement pentru sustenabilitate în România, un loc important în cadrul acestor investiţii l-a ocupat protecţia mediului, către care s-a dus aproximativ 10% din totalul investiţiilor, respectiv 38 milioane de euro din 1998 până în prezent.

În ce priveşte business-ul, ritmul scăzut al lucrărilor de infrastructură în 2013 (potrivit INS lucrările de infrastructură au scăzut cu 3,6% în primele zece luni din 2013, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2012) precum şi scăderea nivelului investiţiilor străine directe au dus la o scădere a vânzărilor de ciment vrac. De asemenea, scăderea puterii de cumpărare a populaţiei a dus la o scădere a vânzărilor pe segmentul cimentului la saci. În ceea ce priveşte Carpatcement, toţi aceşti factori au influenţat vânzările, care au scăzut cu aproximativ 14% comparativ cu 2012. Practic, volumele au scăzut aproape la nivelul anului 2005, cu mult sub volumele anilor 2006 – 2008, ani care au fost marcaţi de aderarea la Uniunea Europeană şi de „boom-ul“ în industria construcţiilor.

Anul acesta, provocările sunt asemănătoare. Creşterile de taxe anunţate de Guvern (redevenţe, impozitul pe clădiri speciale şi celelalte taxe care au fost deja incluse în noul cod fiscal) se vor reflecta în costurile de producţie ale companiei. La acestea se adaugă şi o creştere a costurilor de distribuţie, având în vedere creşterea potenţială a accizelor la combustibili.

„Considerăm că această creştere de taxe şi impozite va avea ca impact direct o creştere în lanţ a preţurilor, de la bunurile de larg consum la cele de folosinţă îndelungată. În aceste condiții, estimăm că bugetele alocate pentru construcţii noi, reparaţii sau chiar renovări vor fi sensibil reduse. De asemenea, în 2013 ne-am confruntat cu multe situaţii în care clienţii tradiţionali, din cauza condiţiilor de piaţă, au ajuns în insolvenţă. Din relaţia cu clienţii noştri observăm că nu asistăm nici la o relaxare a condiţiilor de creditare din partea băncilor“, a mai declarat domnul Florian Aldea.

Cu toate acestea, Carpatcement Holding îşi exprimă dorinţa de a continua investiţiile, în speranţa repornirii lucrărilor de infrastructură şi a sectorului rezidenţial, care pot avea un impact pozitiv semnificativ asupra pieţei de construcţii şi, implicit, asupra pieţei cimentului. Investiţiile pentru acest an se ridică la aproximativ 15 milioane de euro şi vor merge în special în eficientizarea energetică, creşterea performanţei costurilor de producţie, investiţii de mediu şi în dezvoltarea personalului.

„Fidel angajamentului nostru pentru o dezvoltare durabilă în România, bilanţul pe 2013 şi previziunile pentru 2014 arată grija pe care o manifestăm pentru tot ceea ce ne înconjoară, de la oameni şi până la mediu. La început de an, doresc să mulţumesc pentru cooperarea din 2013 tuturor partenerilor, clienţilor, furnizorilor noştri, dar şi întregii echipe și reprezentanţilor comunităţilor locale ce ne găzduiesc şi ne sprijină activitatea, şi să le urez un 2014 cu multe împliniri, asigurându-i, totodată, că vom rămâne un partener de încredere, pe care se pot baza“ , a încheiat domnul Florian Aldea.

Bogdan Arnăutu

ESG and Communication Manager

Heidelberg Materials România Șos. București-Ploiești 1A,
Bucharest Business Park, clădirea C2
013681 București
România